خازن الکتریکی :

دسته دوم قطعات الکترونیک ، خازن های الکتریکی هستند که برای ذخیره سازی بار الکتریکی استفاده میشود. معمولا این ها در کنار مقاومت های الکتریکی در مدار های الکتریکی استفاده میشود خازن های الکتریکی کاربرد های زیادی در مدارهای الکتریکی دارند به عنوان مثال در مدار های فیلتر ، خازن الکتریکی به عنوان عبور دهنده سیگنال AC و مانع از عبور سیگنال DC عمل میکند . خازن های الکتریکی 2 نوع دارند که یک نوع پایه + و – آن مشخص شده است باید مطابق با آن ها در مدار قرار بگیرد و در نوع دیگر خازن الکتریکی از هر طرفی میتواند روی برد مدارچاپی مونتاژ شود.

واحد اندازه گیری خازن ، فاراد F ، است و 1F مقدار بسیار ارزشمند و بالایی از ظرفیت خازنی میباشد.

بنابراین برای نشان دادن مقدار خازن الکتریکی از پیشوند های کوچک کننده استفاده میشود. سه پیشوند معروف میکرو (u) ، نانو (n) و پیکو (p) هستند.

 

انواع خازن های الکتریکی :

  • خازن های قطبی : خازن های الکتریکی معمولا در مدار های الکتریکی DC استفاده میشوند و برای ذخیره انرژی الکتریکی به کار میروند. به این نوع خازن های الکتریکی ، قطبی میگویند به این معنا که پایه های آن ها باید دقیقا روی برد مدارچاپی (PCB) مونتاژ کرد.

 

  • خازن های غیر قطبی : خازن های الکتریکی غیر قطبی معمولا در مدارات AC استفاده میشوند برای حذف هارفونیک ها از سیگنال AC جهت عبور یک فرکانس خاص.

 

خازن الکتریکی متغیر : این نوع از خازن ها در مدارات تیونر رادیو برای تغییر فرکانس کانال استفاده میشود . در درایو هنگامی که پیچ را برای انتخواب کانال مورد نظر میپیچانید دارید مقدار خازن الکتریکی متغییر مدار را تغییر میدهید.

 

  • خازن الکتریکی قابل تنظیم : این نوع خازن ها قبل از مونتاژ روی برد مدارچاپی مناسب با نیاز ما تنظیم شده و بعد روی برد مدارچاپی مونتاژ میگردد.